BAC – Epilog

Melodia serii: T.I.O.N.

Deci, dragilor, s-a terminat BAC-u 2011. Ieeei, ieeeei. Romania a avut sub 50% promovabilitate. Mult sub. Unii spun ca 40-45%, cam așa. Și toți vin și întreabă de ce? Unii dau vina pe Funeriu, alții pe subiecte, alții pe copii, pe părinți, în mare pe etc-uri. Și pentru că până acum nu am văzut decât opiniile de la TV ale oamenilor de la grupurile școlare (deși nu am nimic cu voi, bravo vouă că aveți tupeu să vorbiți), opiniile „analiștilor”, opiniile celor care „am dat bacu acum X ani”, m-am gândit că o opinie în plus nu strică.

Eu am dat BAC-ul anul ăsta. Sunt printre cei 40% care au trecut BAC-ul anul ăsta. Nu contează media, e de trecere. Am avut camere de luat vederi în clase. Am dat BAC-ul la română, matematică și informatică. La matematică nu credeam că voi trece. Iată opinia mea despre BAC-ul de anul ăsta: a fost diferit. Din multe puncte de vedere. Începând cu metodologia, trecând prin camere și prin tam-tam-ul rezultatelor. Nu știu dacă BAC-ul a fost mai bun anul ăsta sau mai prost, cert este că arată niște rezultate adevărate. O să încep cu niște adevăruri din punctul meu de vedere, urmate de câteva opinii/sfaturi.

Adevărul #1:
BAC-ul de anul ăsta a fost mai ușor decât cel de acum 2 ani. Aproape la fel ca cel de anul trecut. Toate ideile, de subiecte de olimpiadă, de subiecte greșite la matematică, sunt porcării. Subiectele de BAC vor fi, în 99% din cazuri, corecte. La matematică au fost de tot râsul subiectele, și totuși s-a picat pe capete. Nici eu nu credeam că voi trece, dar am luat o notă respectabilă. Și asta rezolvând doar subiectele care nu aveau nevoie de mai mult de 3 rânduri de scris și neabordând 4 sub-puncte, fără a le verifica în detaliu. 5-ul se lua ușor, prin matrice(toate cele 3 puncte), primul punct de la subiectul II – 2 (trebuia făcut un calcul. Care dădea 0. Din al doilea egal), subiectul I – 1 (serios acum, să arătăm că între radical din 2 și radical din 5 e doar 2 ca număr întreg…) și subiectul III – 1 a și b și 2 a și b. Alea 2 pentru simplul fapt că le tot faci într-a 12-a. Asta dacă nu te chinui și tot faci exerciții pentru subiectul I, cu care iei nota 4, apoi mai faci încă 2 subpuncte și aia e. Dar pentru a lua 5 la mate, chiar trebuie să știi ceva materie. Și să faci exerciții. Ca să nu înțelegeți greșit. Eu am avut media la matematică constantă între 6 și 7 în toți cei 4 ani de liceu. Nu am învățat mai mult decât era nevoie, nu am făcut teme. Am vânat note și am reușit. Dar într-a 12a, cel puțin în semestrul al II-lea, am învățat de mi-au sărit capacele. Aș spune că 3 luni, în fiecare zi făceam câte un exercițiu de mate cel puțin. Sau o parte dintr-o variantă. Dar nu am lucrat mai mult de 1, 2 ore pe zi.
La română au fost mulți care au comentat că subiectul a fost mai greu ca la olimpiadă. Greșit, domnilor! Subiectul a fost enervant de ușor, plecând de la premisa că îl înțelegeai și nu erai tembel. Ideea era simplă: subiectul I a fost ca întotdeauna, acceptabil. Sinonime, tâmpenii. Ceea ce i-a derutat pe mulți au fost mărcile genului epic. Asta e, alea erau 4 puncte maxim. Subiectul al III-lea a fost Iona sau Caragiale, sau, pentru puțini, Jocul ielelor. Eu am discutat Iona, pentru că nu mi s-a părut că pe Caragiale aș avea atât de multă libertate în exprimare. Apoi, subiectul de 10, cum au spus mulți (și aveau dreptate), subiectul al II-lea. Citatul lui Stănescu „a avea un ideal înseamnă a avea o oglindă”. Ăla a fost greu. Și interesant. Pentru că e foaaarte interpretabil. Au fost profesori care au spus că trebuia să îl cunoști pe Nichita ca să îl faci bine. Din ce știu eu de Nichita Stănescu și de necuvinte, citatul e un pic aiurea. Dar mi-e să nu mă arunc în ceva ce nu cunosc. Deci aici aștept opinii. De ce a fost așa greu la română? Pentru că trebuia să îți expui opinia și să ți-o argumentezi. Mai ales la subiectul al II-lea, unde ideea principală e de a-ți susține punctul de vedere. Iar într-un sistem în care ești învățat că trebuie să înveți pe de rost comentarii, cine mai are timp de opinii? Evident, oamenii cu blog xD În altă ordine de idei, nu înțeleg de ce oamenii care cred că Nichita Stănescu e tipă se miră că au picat. Sau cei cu Ultima/Întâia noapte la subiectul al III-lea. Cum să nu vezi „dramatic” și „Caragiale” în formulare? Sincer acum.

La info nu comentez. Mi s-a părut perfect subiectul. 5 foarte ușor, 9 se lua ok, 10 pentru performanță. Asta dacă, bineînțeles, știai materia și teoria.

Deci. Promovabilitate sub 50% în țară. De ce?

Primul suspect: Daniel Funeriu.
Actualul ministru al educației, cel cu ideea de a nu mai lăsa copilașii să copieze, cel cu ideea camerelor în sala de clasă. M**e că vrea un bac corect, cu rezultate corecte, că vrea o reformă cât de cât adevărată, cel puțin din punctul de vedere al BAC-ului.

Al doilea suspect: camerele de luat vederi.
Din cauza lor s-au dat câțiva copii afară din examen, nu s-a mai putut face schimb de ciorne în timpul examenelor, au fost dați afară și câțiva profesori care au lăsat copiii să copieze. M**e vouă, că sunteți HD.

Al treilea suspect: profesorii de la clasă.
Da, normal. Ei trebuiau să ne învețe 4 ani de zile, să ne ajute să învățăm și să luăm BAC-u. Da ei nuuuu, veneau cu alte chestii, vorbeau de viețile lor sau mai cine știe ce. M**e și lor că nu ne ascultau și nu făceau orele pe placul lor

Al patrulea suspect: copilașii.
Noi, cei care am dat BAC-ul. Nimeni nu ne înțelege că CoD-u e mai important ca materia la mate, sau că mie nu îmi place Călinescu. Ei mă obligă să dau BAC-u, că îmi trebe diploma ca să mă angajez ca instalator (e adevărată asta, chiar îți trebuie diplomă de BAC la tot…)

Al cincelea suspect: sistemul.
Învechit. Profi și materie veche, nu îi mai interesează de copii, ci doar de niște note. Totul a devenit un automatism.

Vă dați singuri seama ce e sarcasm și ce nu. De ce e Funeriu de vină? Nu știu. De ce sunt camerele? Nu știu. Acum hai la ceilalți 3 suspecți: copiii. Când știi că toți cei mai mari ca tine au copiat la BAC, de ce nu ai copia și tu? Când știi că merge cu copiuțe, de ce să nu faci și tu asta? Sunt complet de acord, dacă poți să treci de sistem , fă-o. Dar ai și un plan de rezervă. Aici a fost marea problemă. Înțeleg să mergi pe principiul că vei copia, dar măcar știi și tu un pic de materie ca să treci, în cazul în care nu merge să copiezi. Nu îți lua mai mult de ultimele 2-3 luni de școală. Din cele 48 din cei 4 ani de liceu. Profesorii. Nu am prea mult ce să spun aici. Sunt profesori buni și profesori nu prea buni. Ceea ce trebuie să facă un profesor, în opinia mea, e să ghideze elevul spre cunoaștere, nu să îi bage cu forța. Un profesor trebuie să își explice materia, nu doar să o predea. Să facă elevul să înțeleagă și să placă materia, nu doar să treacă prin niște lecții. Cu prilejul ăsta vreau să îi mulțumesc profesoarei Adriana Benchea, pentru că a fost prima profesoară de română care mi-a deschis ochii la lucrurile astea, și la faptul că unii profesori chiar pun preț pe opinia elevilor. În ultimul rând, sistemul. De ce? E învechit. Chiar e. Rezultatele spun asta. Toate statisticile. Da, 40% au promovat, 60% au picat. Ce înseamnă asta în viața reală? Din 200000 de copii, peste 120000 au picat BAC-ul. 120000 de copii care vara asta și-au văzut viitorul făcut praf, visele lor și tot restul. Ion, Ana, Achim sau cum îi mai cheamă. Părinți și copii care au plâns din cauza asta. Copii care cel mai probabil și-au luat bătaie acasă. Există, sunt printre noi. Dar sistemul ne-a învățat să-i vedem ca numere. Asta e. O să discut despre sistem într-un post viitor.

Ce am făcut eu la BAC? Am luat. Mai mult decât mă așteptam, mai mult decât aveam nevoie pentru facultate. Și faptul că am sintetizat Iona pe blogul ăsta chiar m-a ajutat la română. La mate luam mult mai mult dacă chiar mă implicam. Iar la info…am greșit la o grilă (evident, ar spune diriginta mea) și niște mici erori de programare. Eu am făcut bine. 120.000 de alți elevi nu. Și nu e doar vina lor.

Wiz out.

4 thoughts on “BAC – Epilog”

  1. bine ai revenit!
    excelenta ideea sa scrii comentarii pe blog ca si pregatire pentru bac (si nu numai), o sa o recomand si altora!
    astept urmatoarele postari, ma astept si la impresii din viata de student prin tari straine si mai ales cele despre cum ai regasit patria muma

    1. A fost un mod interesant de a-mi pune ideile in ordine, si recomand oricui. M-a ajutat foarte mult faptul ca am reusit sa scriu despre toate bazaconiile si teoriile dubioase pe care le aveam (vezi Bacovia – Plumb), si sa am capul limpede in ziua examenului.

Leave a Reply

