Vama, 2009

Am fost în vamă, cititorule, în Vama Veche. Presupun că nu este nimic nou pentru tine, sper că mă cunoşti destul de bine încât să ştii că aş vrea să merg, cel puţin. Din punct de vedere organizatoric, am decis cel puţin 2 lucruri: nu mai merg în vamă vara în plin sezon şi în weekend, aproape orice s-ar întâmpla. Am văzut cocalari în vamă, cititorule. De ce, nu ştiu, probabil erau sub acoperire, dar nu înţeleg de ce, când nu poţi înţelege, tot vrei să te duci acolo. Nu că ar putea murdări mai mult apa, dar… o poluează cred că e cuvântul mai potrivit. Deşi era mult mai multă poluare venind din partea de mamaia şi eforie, dar acum şi aici? [Nu, nu te supăra cititorule, nu am zis că sunt DOAR, ci doar că sunt majoritari cei cu lanţuri groase de aur la gât care intră cu ele şi cu ceasul de aur în apă]

Revenind la Vamă. Ştim cu toţii că au început urbanizarea, ei, cei de sus, de la urbanizare. Au făcut 2 chestii de beton lungi şi le-au zis piste. Au făcut un hotel. Bravo lor. Ţin să spun că am văzut 2 camere în tot hotelul care erau folosite, restul tot la gazde. Dar nu este acolo pentru profit. Este o declaraţie. O declaraţie care să ne arate că o vor ţine aşa în continuare până când Vama va deveni profitabilă, o declaraţie care spune că ne-au făcut-o şi noi nu am făcut nimic. Am închis ochii, nu? De ce? Realizezi, cititorule, că în vamă sunt apoximativ 100 000 de oameni care merg an de an acolo? Am pus 100 000 pentru că nu ştiu sigur, dar înclin spre un milion. Gândeşte-te, dacă fiecare din cei 100 000 de oameni pun 10 lei, ar veni 10 miliarde vechi. Dacă pun 100, vin 100 de miliarde. Şi sunt şi oameni cu mult mai mulţi bani care merg în vamă. Şi alţii care ar pune mai mult. Dacă toţi am face o chetă pentru Vamă, am putea măcar să cumpărăm plaja. Am spus chetă pentru că ăsta mi se pare cuvântul potrivit vămii.

Vama e ceva ce, măcar în trecut, exprima libertatea. Eu am prins începutul perioadei de tranziţie spre ceva mai mult comercial. Oricum, tind să ştiu cum era. 4 pescari şi 20 de câini, mi-a zis cineva că era vama odată. Libertate, spun eu. Vama este un loc în care oricine poate fi el, oricine poate fi frumos. Accentuează frumuseţea din interior, o scoate mai mult la vedere. Oricine poate face orice în limita bunului simţ[şi peste pentru mulţi, dar nu îi băgăm în seamă], şi oricine, dar absolut oricine, îşi poate permite să viseze. Poate privi la stele de undeva unde nu se aude decât o muzică distantă şi înfundată şi se poate privi pe sine, în interior. Poţi să…nu, nu poţi. Îţi permiţi să visezi, pentru că ştii că nimeni care nu este acolo nu ţi le poate sfărâma, iar dacă este acolo, în vamă, nu o va face cu bună ştiinţă. Pentru că suntem liberi acolo.

Vama NU este un loc al profitului, un loc al banilor. Pe vremuri cu 30 de mii vechi veneai cu trenul, prindeai o ocazie, stăteai şi plecai după o săptămână din vamă. Acum, încă este posibil, dar mai greu, unii ştiu. Eu nu. Vama este un loc al oamenilor, al sufletului, este locul în care visele pot deveni vise din nou, unde poţi să crezi. Este o… ok, nu pot descrie, dar imaginaţi-vă că auziţi manele în tramvai şi brusc se opresc. Că se iau unii de tine pe stradă şi brusc dispar. Că vă e sete şi brusc găsiţi apă. Sau vodcă, pentru unii. Nu o să spun că vă înecaţi pentru că aş dramatiza mult prea mult. Nu. Vama este ceva care îţi alină suferinţa,care te ajută să găseşti leacul, nu este leacul. Tu eşti leacul, tu trebuie să te salvezi.

Dar, după cum presupun că ştii deja, Vama aparent e pe ducă. Hotel, piste, mult prea mulţi oameni… Vama e, sau a fost, cam ca un vis. Intens, dar dispare repede. Ce se va întâmpla după ce va fi epuizată? Va apărea altceva, nu îţi face griji, mereu apare. Iar Vama, cred că se va consuma, după care va apărea din nou, după mulţi ani, cu forţe noi. Pentru că visele sunt ca pheonix-ii. Renasc din propria cenuşă.

Vama, cu ,,v” de la vis.

Wiz out

P.S.: Am scris postul pe 3 august, dar îl voi publica mai târziu, după ce se consumă ultimul post.

2 thoughts on “Vama, 2009”

  1. da, si eu am fost anul asta , si iti dau dreptate, am vazut coca.lari care lipeau postere cu nu stiu ce concert minunat cu connect-r si altii pe strazile vamii.am vazut multi pe plaja, cu burtile alea gretoase in fata , intrebandu-le pe fete daca se pot aseza langa ele( intr=un limbaj mult mai low class, iti inchipui..)ce m-a dezamagit cel mai mult – aceeasi muzica… dar oricate puncte negative as strange , faptul ca am fost acolo cu prietenii si ca am impartit un loc pe plaja, la masa,la bere, la stuf si la pirati cu cativa oameni speciali de acolo(cu care ne-am imprietenit imediat), ma face sa imi doresc sa merg in fiecare vara, oricand de fapt, in vama, oricat de mult s-ar schimba.

  2. imi aduc aminte de prima vizita in vama…undeva prin 2002 in decembrie…in afara de frigul crancen specific iernii la mare, in Vama nu am gasit decat un caine ratacit si un pescar….exact ce spuneai tu … o atmosfera aparent trista, dar de un calm si o frumusete absoluta. Ala a fost singurul moment cand am vazut Vama goala. in verile ce au urmat am mai fost cu prietenii, insa in momente populate din plin de oameni cu vechime…Partea trista e ca acum vreo 4 ani cand am fost ultima data deja incepea sa se produca schimbarile…oamenii erau mult mai pestriti, masinile se inmultisera intr-un mod barbar, corturile nu prea mai aveau voie pe plaja…am ramas cu o amintire destul de trista. acum vreo luna am refuzat sa merg intr-o vizita pana in vama pt ca stiam ca lucrurile stau prost, imi povestisera niste prieteni care venisera dezamagiti de ce se intampla. cred ca era printre foarte putinele locuri unde iti puteai regasi sufletul…din pacate, niste oameni rai incearca sa ne fure si putinele momente faine pe care le mai puteam avea acolo…pacat…

Leave a Reply

