Zgomot

Trag aer în piept, îmi aşez mai bine scaunul şi apăs pe tastatură. *Tap* *top* se aud tastele afundându+se sub degetele mele care apasă pe ele. Undeva în fundal se aude radioul dat pe noul Zu FM fredonând o melodie necunoscută dar cu un ritm bun. În stânga antena 1 se aude cu fundaţia lor Dan Felix Voiculescu.

Mă opresc un pic, citesc ce am scris şi instinctiv îmi trosnesc un deget[da, ştiu, o să mor şi peste câţiva ani mă vor durea în mod îngrozitor articulaţiile]. Mă joc un pic cu degetele pe tastatură şi aud cum îmi trec degetele peste fiecare tastă care va fi transformată într+o literă aici, pe ecran. Un *poc* îmi aminteşte că cineva mi+a răspuns într+o coinversaţie demult uitată în bară.

În mod ciudat nu am deschis Media Playerul, probabil că ar fi fost prea multe surse de… sunete pe lângă mine.

Nu ştiu dacă aţi observat conştient, cel puţin inconştient sigur aţi observat, cel puţin în Bucureşti[da, ştiu, am spus de 2 ori cel puţin…Vai!acum chiar de 3] nu ai unde să mergi, poate doar la baie, să nu ai o sursă de sunete, zgomote, ce or fi care să îţi bată în cap. Că este un capac de cola care se desface sau ultimu hit a’ lu’ Gigi Barosanu’ de la 2 -peste vreo 6 luni de la 69 că e mai marfă număru- dat la Pro TV nu mai ai cum să trăieşti fără zgomote, sunete în lumea de lângă tine. Ca o paranteză pătrată, tocmai au pus Iris pe noul radio, ăla cu campania de tizing[teasing].

Chiar fără să ne dăm seama zgomotele ne+au intrat în subconştient şi nu prea mai putem să stăm fără ele, nu  prea mult timp cel mult. Mp3 playerurile, telefoanele cu 69GB mem internă, tarabana sau mai ştiu eu ce pentru ce sunt? Să ne aducă sunete sau zgomote, după caz, acolo unde ele nu există.

Nu există, am spus mai sus. Aţi observat că atunci când mergeţi la ţară sau undeva unde ar trebui să fie o linişte pitorească, de obicei vă simţiţi foarte mici fiind într+o cameră fără zgomote, simţiţi cum se micşorează spaţiul în care sunteţi poate. Şi atunci ce faceţi? Căutaţi după un mp3 player sau un telefon şi le butonaţi, doar ca să auziţi ceva, ca să vă convingeţi că nu aţi surzit sau că nu e lumea mută.

Ce cred că se întâmplă, de fapt, este că nu VREI să auzi ce e în jur, că eşti mult mai confortabil cu zgomotele care îţi aduc aminte de oraş şi de computer şi de străzi şi de maşini decât cu sunetele naturii, care sunt oricum subtile.

Ce ar trebui să faci, ar fi să lasă frumos mobilul în cameră, să te îmbraci cât de sumar poţi indiferent de anotimp şi să ieşi afară la o plimbare, doar tu şi natura. O să vezi cât de diferit o să ţi se pară totul. O să vezi că o să poţi să ieşi în maiou când afară ninge, numai ca să simţi neaua zburând în juru+ţi şi ca să auzi frigul. Şi o să vezi că POŢI să nu îngheţi.

Cam atât am de zis… Poate te întrebi: bine, da acu a venit şcoala, cum mai ajung eu la ţară? Păi, cititorule, ce pot să îţi răspund decât, aşteaptă să vină noaptea, să se mai liniştească apele, sau străzile, şi să ieşi un pic să tragi nişte aer în piept şi să asculţi vântul, e tot ce ajunge oriunde.

În definitiv, şi aici citez în engleză din Ursula Le Guin[scrie chestii fantasy], ceva care mi se pare foarte potrivit pentru articolul ăsta:

”To hear, one must be silent.”

Wiz out.

P.S.: Aţi observat că am tot pus ”sunet, zgomot”, nu doar una din ele. De ce? Pentru că din căte ştiu eu, zgomot e opusul lui sunet, şi ambele există în lume, aşa că am acoperit toată raza auditivă cred.

One thought on “Zgomot”

  1. interesanta ideea…ti-am zis zgomot nu e antonimul lui sunet…ma rog nu conteaza.ideea e frumoasa…dar fii mai original in scriere.si cum adik ai descoperit toata raza auditiva?

Leave a Reply

